7 dôvodov prečo vzdelávať seba alebo svojich ľudí.

Živíte sa obchodovaním, alebo zamestnávate obchodníkov, ktorí sú síce šikovní, nadaní, komunikatívni, no aj tak nedosahujú požadované výkony? Chcete, aby ste vy alebo vaši obchodníci prinášali firme čo najvyšší zisk, aby ste z  každého zákazníka vyťažili maximum a občas aj viac?

Začnite seba alebo vašich obchodníkov vzdelávať!!!

vzdelavanie ludi 2

Mnoho majiteľov firiem na Slovensku alebo v Čechách vybudovalo prácne svoju obchodnú firmu a dnes zamestnávajú ľudí. Je jedno, koľko zamestnancov má firma, pokiaľ majiteľ neinvestuje istú časť príjmov do ich vzdelania, nikdy mu nemôžu priniesť toľko úžitku. Väčšina spoločností vydáva 50 – 70% svojich peňazí na platy zamestnancov. Na vzdelávanie však míňajú menej ako 1% rozpočtu!!! Viac času a peňazí investujú na údržbu budov a zariadenia, než na udržanie a rozvoj svojich ľudí. Ak však ľudia dosahujú výsledky, je rozhodne rozumné do nich investovať.

 Iba vzdelávanie zmení myslenie vašim ľuďom a tu je 7 dôvodov, prečo je to nevyhnutné pre úspech vašej spoločnosti:

  1. Aby zbúrali staré presvedčenia a metódy

Tí obchodníci, ktorí nikdy neboli vzdelávaní/ školení, tak svoj predaj vedú pocitovo. Majú rokmi overené formulky, ktoré používajú pri takmer každom zákazníkovi.  Prípadne nepoužívajú žiadne, čakajú na interakciu od zákazníka. Sú však tieto ich techniky natoľko účinné, že vám prinášajú dostatočný prínos? Čo by sa mohlo udiať, keby sa naučili nové praktiky predaja? Aký prínos by to mohlo pre vás mať? Dôležité je prijať skutočnosť, že zákazník sa rokmi mení. Jeho povaha a jeho očakávania smerom k predajcovi sú čoraz náročnejšie. Sami ste možno zažili situáciu, že preferujete predajňu, kde je milý, usmievavý a aktívny personál, pred predajňou, kde vám predavačka dáva najavo, že ju obťažujete a nie ste vítaní v jej teritóriu.

  1. Aby sa zbavili strachu

Mnoho ľudí dnes pociťuje neistotu a strach, ktoré pramenia z rôznych životných skúseností, z čias detstva a dospievania, ale tiež z rôznych pracovných neúspechov a zlyhaní. Za týmto strachom sa skrýva ich nepriebojnosť a obava prichádzať s kreatívnymi návrhmi, s vyjadrením vlastného názoru. Boja sa, že by vlastným vyjadrením ohrozili svoju pracovnú pozíciu.

Vzdelávací  proces môže byť jedným z prostriedkov, ako tento strach odbúrať. Ako dostať zamestnanca do rovnováhy. Ako mu pomôcť uvedomiť si vlastnú cenu, silu a jedinečnosť. Aby sa následne nebál prehovoriť k zákazníkovi, nadriadenému, majiteľovi. Veď prečo aj? Iba ten zamestnanec, ktorý neživí v sebe prílišné strachy a komplexy, môže priniesť spoločnosti mnoho obchodov, nápadov, zlepšení.

  1. Aby sa naučili nové techniky

Tým, že sa zmenil charakter zákazníka, zmenila sa aj psychológia predaja. Dnešné techniky predaja dokážu účinne identifikovať to, prečo zákazník za vami prišiel, prípadne pomocou nich dokážete odhaliť, čo presne potrebuje a na základe toho, mu ušijete ponuku na mieru.  Pomocou techník sa tiež dozviete, ako rozbehnúť svoj biznis ináč. Ako neprísť o potenciálneho klienta. Ako s ním zostať v kontakte a osloviť ho opäť. Vzdelávať sa v predajných technikách je kľúčovou vecou, ktorá vám pomôže efektívnejšie pracovať a zarobiť tak viac peňazí.

  1. Aby sa stretli s rôznymi skúsenosťami

Obrovskou výhodou vzdelávania je aj to, že si všetci zúčastnení vedia byť veľmi nápomocní. Totiž počas vzdelávania vzniká mnoho situácií, kde sa otvára diskusia a riešia sa konkrétne prípady. Následne na to sa tieto prípady rozoberú do detailu a vzniká mnoho podnetov a overených skúseností od školiteľa, prípadne od ostatných členov. Nie je nad vlastnú skúsenosť a nad overený postup, ako ju zvládnuť. Zvlášť, ak sa stretávate s mnohými námietkami, prípadne riešite občas nepríjemné reklamácie, či náročných zákazníkov.

  1. Aby pochopili vás

Aby pochopili, že ste sa rozhodli investovať do ich vzdelania a tak zlepšiť ich zručnosti. Aby pochopili, že tým, že ich dáte preškoliť, tak zvyšujete ich hodnotu. Nielen do budúcna, ale aj do najbližších dní. Ak budú totiž predávať viac, automaticky budú aj viac zarábať. Ak je samozrejme vo vašej spoločnosti optimálne nastavený odmeňovací systém, ktorý sa skladá nielen z pevnej, ale aj variabilnej zložky. Aby pochopili, že vaše ciele sú vyššie ako doterajšia realita a to sa odrazí aj na vašich požiadavkách na ich výkon. Týmto si dokážete budovať pevný a lojálny tím obchodníkov, pretože vzdelávanie vnímajú zamestnanci ako jeden z benefitov, ktorý ich následne udržuje v spoločnosti dlhšie.

  1. Aby ožili a zmenili prístup

Nie žeby doteraz nežili J ale dôležité je aby sa „prebudili“, „nakopli“ je jedno ako to nazveme, podstatou je, že mnohým predajcom dnes chýba energia. Taká tá vnútorná energia, ktorú človek dokáže ucítiť už pri vstupe do predajne a to rozhoduje o tom, ako sa v danom priestore cíti. Opäť načriem do skúseností.

Bývam v obci, kde sú potraviny. Také tie klasické, ktoré sú zväčša v každej obci a v mestách sa transformujú už na menšie supermarkety. (Nechcem menovať) No a v našich potravinách sú tri predavačky. My tam však nakupovať nechodíme a to z mnohých dôvodov. Jedným z nich je ich prístup a ich energia, s akou na zákazníka pôsobia. Je to skutočná hrôza, neochota, bez pozdravu a poďakovania. Chýbajú im základy slušného správania. Prevažne so zákazníkmi nekomunikujú, len posunkom hlavy naznačia:  „Ďalší!“ Radšej sadnem do auta a idem 6km do vzdialeného mesta a 6km späť… A ak som už náhodou nútená tam odskočiť, musím sa na to psychicky pripraviť. Mnoho ľudí z našej obce tam chodí len obmedzene v nutnom prípade.

Preto je veľmi dôležité s ľuďmi pracovať tak, aby svoju prácu milovali, aby chodili do práce s nadšením a úsmevom na tvári. Aby svoje problémy, ktoré riešia v súkromí, nechali za dverami predajne a na zákazníka tak mohli pôsobiť iba pozitívne. Je to veľké umenie, no ak sa ho vaši ľudia naučia, prilákajú vám omnoho viac zákazníkov. Pozitívna komunikácia je totiž veľmi veľmi dôležitá.

  1. Aby začali prichádzať s nápadmi

Vaši ľudia, sú ľuďmi v „prvej línii“. Sú tí, čo sú v denno-dennom kontakte so zákazníkom. A tak práve oni by mali vedieť najlepšie to, čo váš klient vyžaduje. Aký sortiment u vás zháňa, ktorý zatiaľ nemáte, aké sezónne veci vyžaduje. Preto by mali vaši ľudia prichádzať s návrhmi za vami. S návrhmi na akcie, na rôzne atraktívne nápady, ktoré vám môžu priniesť zvýšený zisk, alebo sa pomocou nich dostanete do povedomia a oslovíte tak širšie spektrum vašich cieľových zákazníkov.

K tomu, aby ste toto docielili, musíte byť však sami otvorení tomu, aby ste dokázali svojich ľudí vypočuť a nezabrzdiť ich pri prvej vyslovenej myšlienke. Počúvajte svojich ľudí a inšpirujte ich k tomu, aby s nápadmi za vami chodili. Najhoršie, čo sa v tomto prípade môže stať, že vyjadríte poďakovanie za nápad, ale uznáte, že v tejto dobe ho ešte realizovať nebudete. Možno neskôr. Zamestnanec by však nemal stratiť odvahu a mal by svoju kreativitu vyjadriť aj v budúcnosti.

No a aj tento bod vieme docieliť na základe vzdelávania. Moja skúsenosť zo školení a workshopov totiž hovorí, že veľmi veľa nápadov z ľudí plynie, keď vyjdú zo svojho tradičného pracovného dňa a počas školenia a nasávania nových informácií ich mnoho vecí napadá. Po takmer každom školení prichádzajú za majiteľmi s novými „zlepšovákmi“.

 

Takže toto je krátkych 7 dôvodov, prečo vzdelávať svojich zamestnancov. Nerada by som však zabudla na tú najpodstatnejšiu rovnicu vzdelávania:

 

Energický zamestnanec + efektívny proces vzdelávania = zvýšený zisk pre spoločnosť.

 

Viac sa tiež dočítate v článku Prečo je potrebné vzdelávať svojich zamestnancov.

Ak vás tento článok zaujal, neváhajte ma kontaktovať na www.onlygroup.sk kde sa vieme nezáväzne pobaviť, aký vzdelávací proces by najviac vyhovoval vašej spoločnosti.

Martina Šedlbauer

Konateľka spoločnosti ONLY Group, s.r.o.

 

Martina Šedlbauer

Roky som viedla ľudí na rôznych pozíciách a na základe vlastných skúseností dnes vzdelávam managerov, ako riadiť ľudí tak, aby využili v práci ich potenciál a aby sa stali férovými a dobrými motivátormi. Viac informácií o mne sa dozviete TU. >>

Komentáre